Pernah makan kek mata lembu? Rupanya sama macam telur mata , pelik tapi kena cuba buat sebab sedap. Resipi ini dikongsi oleh Dyzah Sulaiman. Dia menggunakan resipi kek cheese salji sebab ia ringan. Boleh guna apa-apa jenis kek. Ikut cita rasa masing-masing. Sebelum buat kek, kita kena buat puding kuning dulu.

Bahan puding:
1 paket agar-agar serbuk clear
3 cawan air
1/2 cawan susu cair
3/4 cawan gula(kalau tak suka manis boleh kurangkan)
2 sudu makan jus oren Sunquick@mangga
2 sudu teh warna kuning telur
1 sudu makan tepung kastard ,cairkan dengan sikit air kira-kira 3 sudu makan.(Boleh guna serbuk dadih perasa mangga atau oren, tapi saya belum pernah cuba lagi)

Cara masak:
1.Campur semua bahan dalam periuk dan kacau-kacau supaya tak bergentel. Masak atas api dan kacau selalu.
2.Masak hingga mendidih dan sejukkan sebentar, baru tuang dalam acuan telur.
3.Sejukkan bawah kipas. Dah sejuk baru masukkan dalam peti sejuk selama 30 minit.

Kek Cheese Salji
Bahan-bahan:
6 biji telur gred B
100g tepung naik sendiri
60g tepung jagung
100g gula kastor-BELI ONLINE DI SINI
50ml air suam
1/2 sudu makan ovalette-BELI ONLINE DI SINI
1 sudu teh vanila
75g butter- dicairkan
* Boleh guna apa-apa resipi kek

Cara memasak:
1. Panaskan oven dulu 160°C selama 10 minit guna api atas bawah. Boleh masukkan butter tadi untuk dicairkan.
2. Campur semua bahan dalam satu bekas kecuali butter cair. Mixer sehingga putih dan gebu. Kemudian baru masukkan butter cair tadi.
3. Sediakan acuan bulat sederhana(seperti dalam gambar). Sapu sikit butter dalam acuan tu.

IKLAN


4. Tuang adunan 3/4 dari acuan tu. Bakar selama 35 minit guna api atas bawah 160°C.Ikut kesesuaian oven. Nak tau dah masak cucuk dengan lidi sate. Kalau tak melekat masak lah tu.

Bahan topping atas kek
250g cheese Tatura
500g fresh cream
125g gula ising(boleh kurangkan kalau tak suka manis)
2 sudu makan perasa oren Sunquick atau mangga
3 sudu makan susu segar(nak bagi lembut sikit) * tak bubuh pun tak apa.

Cara memasak:
1.Campurkan kesemua bahan dalam satu bekas.
2.Hancurkan dulu cream tartura guna sudu makan sebelum diputar.
3.Putar semua bahan hingga halus dan berkrim.
4.Dah siap putar sapukan atas kek tadi dan letak puding telur atas kek.
5.Dah siap boleh masuk peti sejuk sebentar. Kalau tak masuk peti sejuk pun boleh.

Selamat mencuba.
Kredit: Dyzah Sulaiman

INGIN MEMBELI HAND BLENDER @ FOOD PROCESSOR, BOLEH BELI DI SINI.

Kek Pandan Bersantan Yang Mudah, Sedap & Tidak Muak

Cara Buat Kek Chiffon Oren Lembut & Gebu. Bahan Pun Sukat Guna Cawan Je

Resipi Kek Minyak Sunquick Yang Gebu & Lembut