Foodpanda menjadi satu-satunya platform penghantaran makanan yang menawarkan Menu RAHMAH dan Pakej RAHMAH sekaligus membantu usaha Kerajaan meringankan beban kos sara hidup.
Foodpanda berganding bahu dengan rakan kongsi restoran dalam usaha menawarkan item Menu RAHMAH mereka untuk dihantar kepada pelanggan dan usaha ini menjadikan ia sebagai satu-satunya platform penghantaran makanan yang menawarkan perkhidmatan ini di Malaysia.
Demi menyokong inisiatif kerajaan untuk meringankan beban ekonomi dan kos sara hidup rakyat Malaysia, foodpanda memainkan peranannya bagi memastikan pelanggan boleh memesan set hidangan makan tengah hari atau makan malam Menu RAHMAH daripada aplikasi dan laman sesawangnya pada harga mampu milik iaitu RM5 atau kurang.
Semasa pelancaran Inisiatif Payung RAHMAH bersama foodpanda di ibu pejabat korporatnya di Bangsar South, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup, Datuk Seri Salahuddin Ayub memuji komitmen foodpanda untuk meluaskan capaian Menu Rahmah kepada lebih ramai rakyat Malaysia.
“Usaha kami dalam menjadikan Menu RAHMAH lebih mudah diakses oleh semua rakyat Malaysia daripada segenap lapisan dan peringkat pendapatan tidak akan berjaya tanpa penyertaan sukarela pengendali restoran dalam sektor swasta. Ianya adalah sesuatu yang amat menggembirakan apabila melihat platform penghantaran makanan seperti foodpanda turut memainkan peranan mereka untuk memastikan rakyat Malaysia mempunyai akses kepada makanan pada harga berpatutan,” kata beliau.
Sebagai salah satu platform penghantaran makanan terkemuka dengan jutaan pelanggan,foodpanda Malaysia komited untuk memastikan pelanggannya boleh memesan pelbagai penawaran Menu RAHMAH tidak kira di mana mereka berada dengan hanya beberapa klik menerusi aplikasi foodpanda, kata Ketua Pegawai Eksekutif foodpanda Malaysia, Sayantan Das.
Ads
“Kami berbesar hati kerana mendapat kepercayaan dan keyakinan daripada beberapa vendor kami untuk meluaskan lagi capaian item Menu RAHMAH mereka dan pada masa sama,memainkan peranan kami dalam usaha meringankan beban rakyat Malaysia setiap hari,” ujar beliau lagi.
Turut bersama-sama menjayakan inisiatif ini dengan foodpanda ialah OldTown White Coffee, Texas Chicken, Lim Fried Chicken dan Daporlah serta 16 jenama restoran yang lain. Selain daripada menghantar item Menu RAHMAH, pandamart – kedai runcit foodpanda yang menawarkan pengguna kemudahan penghantaran barangan runcit terus ke pintu rumah – akan menyertai inisiatif Pakej RAHMAH dengan menawarkan barangan runcit pakej barangan runcit pada harga mampu milik dengan penjimatan ekstra untuk masa terhad.
Pakej RAHMAH pandamart menawarkan dua pakej barangan runcit pada harga RM50 dan RM30, dengan penjimatan sehingga 25% untuk para pembeli yang ingin mendapatkan tawaran terbaik semasa membeli-belah untuk barangan keperluan harian mereka.
Foodpanda melancarkan Pakej RAHMAH ini sebelum tempoh perayaan Hari Raya Aidilfitri bagi membantu rakyat Malaysia membuat persiapan sambutan itu, kata Sayantan.
“Kami ingin meyakinkan rider kami bahawa struktur pembayaran akan tetap sama tidak kirasama ada mereka menghantar item Menu RAHMAH atau sebaliknya dan pendapatan mereka bagi setiap perjalanan tidak akan dikurangkan untuk inisiatif ini. Itulah komitmen kami kepada mereka,” jelas Sayantan.
Pada masa sama, foodpanda Malaysia turut menyumbangkan 300 pek bungkusan Bakul RAHMAH yang keseluruhannya bernilai RM15,000. Bungkusan ini akan diserahkan kepada Yayasan RAHMAH Malaysia, rakan strategik Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) dan akan diagihkan kepada mereka yang kurang bernasib baik.
Sebagai sebuah syarikat pemakanan tenusu global yang telah bertapak di Malaysia hampir 50 tahun, Fonterra sentiasa memacu usaha-usaha inovasi untuk membantu memenuhi keperluan pemakanan setiap orang dalam keluarga rakyat Malaysia. Oleh itu baru-baru ini, Fonterra telah memperkenalkan Susu tepung Fernleaf Protein+ iaitu salah satu produk terbaharu Fernleaf, yang bertujuan untuk menyokong keperluan protein rakyat negara ini.
Kenali Susu Tepung Fernleaf Protein+
Merupakan campuran susu tepung dan soya yang berkrim dan berprotein tinggi.
Ia dihasilkan dengan kombinasi unik – susu New Zealand dari lembu yang bebas menikmati rumput segar dan 3 jenis protein (whey, kasein dan soya).
Mempunyai rasa yang lazat dan berkrim.
Sesuai untuk dinikmati seisi keluarga dari umur 1 tahun dan ke atas.
Tiga jenis protein yang terkandung di dalam Fernleaf Protein+ boleh membantu membekalkan sumber protein yang mencukupi untuk tubuh apabila diambil sebagai sebahagian daripada diet yang seimbang.
Setiap gelas Fernleaf Protein+ mengandungi 10g protein, iaitu 90% lebih protein daripada susu tepung biasa dan diperkaya dengan kalsium, vitamin B2, dan vitamin D untuk membantu memenuhi keperluan protein dan nutrisi harian anda!
Untuk menyediakannya, tambah tiga sudu besar susu tepung Fernleaf Protein+ ke dalam satu gelas (200ml) air suam dan kacau rata.
Anda boleh meminumnya secara sedia ada atau dalam bentuk popsicle, smoothie, bar protein atau banyak resipi lain supaya anda boleh menikmatinya di mana-mana dan pada bila-bila masa.
Fernleaf Protein+ boleh didapati dalam 2 pek saiz iaitu 800gm dan 280gm. Dapatkan produk Fernleaf Protein+ di Shopee (Kedai Rasmi Fernleaf) dan Lazada (Kedai Utama Fernleaf), serta di pasar raya besar dan kedai utama di seluruh negara.
Bagi para peminat rancangan masakan, pastinya pernah menonton dan mengenali atok ini yang popular menerusi channel Youtube ‘ Grandpa Kitchen ‘kan? Dalam video-videonya, beliau banyak memasak hidangan dalam jumlah yang besar untuk sajian anak-anak yatim yang memerlukan.
Sifat pemurah serta aksinya yang bersahaja ketika memasak menggunakan dapur kayu menarik minat seluruh dunia sehinggakan channel Grandpa Kitchen berjaya mengumpul lebih dari 6 juta pengikut.
Namun, para peminat tidak dapat lagi menonton aksi Grandpa atau nama sebenarnya Narayana Reddy dari Telangana, India kerana beliau dilaporkan telah meninggal dunia. Menerusi video yang dimuatnaik pada 30 Oktober 2019, Grandpa dinyatakan telah meninggal dunia pada 27 Oktober 2019 di usia 73 tahun.
Grandpa from Grandpa's kitchen is dead. He was the most wholesome man on all of youtube, making large meals which he shared with orphans in his community. Been following him for a long time, and I cant really put into words how painful this is for me.
Berakhir sudah TikTok Awards Malaysia 2023 yang julung kali diadakan.Sekalung tahniah buat Khairul Aming dinobatkan Creator of the year.Sosok ini antara satu contoh dari ribuan anak muda berkualiti yang boleh dicontohi.
Bukan sesuatu yang mudah. Lapan tahun perjalanan Aming menggilap nama sebagai pempengaruh penuh onak dan ranjaunya. Namun tiada yang mustahil untuk dikecapi, berkat usaha yang berterusan serta doa.
Khairul Aming merupakan graduan Vanderbilt University, Amerika Syarikat dalam bidang kejuruteraan mekanikal serta menerima anugerah dekan.
Anak muda yang mahu jadi content creator perlu juga hebat dalam pelajaran.Baru la content yg kita buat lebih ilmiah dan beri manfaat buat masyarakat.
Dalam ucapan, Aming turut berpesan agar anak muda ;
“Adik-adik yang masih bersekolah, teruskan pembelajaran walaupun awak nak jadi ‘content creator’.Jadi ‘content creator’ bukan sekadar viral. Untuk kekal relevan dalam industri, awak perlukan banyak pengetahuan.Critical thinking, problem solving, ada adab, ada common sense,”
Semoga ramai lagi content creator sebegini dilahirkan.Kita kena cerdik dalam berkarya. Sampaikan ilmu bermanfaat.Content creator bukan buat konten untuk viral.Jadilah insan kreatif yang dapat berkongsi ilmu dan manfaat buat masyarakat.