Ni dia gulai ikan talang kering tumis darat, menu popular di negeri-negeri belah utara. Boleh makan dengan nasi lemak juga, apatah lagi dengan nasi biasa memang bertambah makan.

Resipi best ini dikongsikan oleh June Ahmad, yang aktif membuat posting memasak di laman FB nya dengan sajian yang sedap-sedap. Kata June kalau ada pisang muda dan nangka pun boleh dibuat gulai sama macam lauk ini. Gulai dah siap baru tuang masuk bawang yang ditumis, baru semerbak satu dapur.

Memang berbaloi untuk dicuba, jom masak lauk nih.

GULAI IKAN TALANG KERING TUMIS DARAT



.

BAHAN-BAHAN :


.

  • Ikan talang kering atau apa-apa ikan lain yg sesuai
  • 4 sudu rempah kari ikan @ kari ikan kering
  • Santan (agak2 jangan terlalu pekat)
  • Garam jika perlu
  • 3@4 kpg asam gelugur
  • Gula sikit ja

CARA MEMASAK :

Bahan tumis:

IKLAN
  • 4 ulas bwg putih
  • 4 ulas bwg merah
  • 1 sudu teh jintan manis
  • 3 tangkai daun kari

CARA MEMASAK :
1.Ikan potong2 ikut saiz yang disukai, rendam dulu hilangkan sikit masinnya.
2.Rebus rempah bersama air, agak2 rempah masaklah.Baru masukkan ikan tadi biarkan masak sekejap.


.

3.Selepas itu masukkan santan, terung, nenas, asam gelugur dan gula. Dah siap gulai nanti rasa perlu tambah atau tidak garam sebab ikan talang tu dah masin kan.
4.Dah mendidih dan terung dah masak, tutup api
5.Panaskan minyak dalam kuali, tumiskan bawang, jintan dan daun kari.

Tumiskan bawang, jintan dan daun kari. Masukkan dalam gulai, memang teramatlah sedapnya..

6.Dah kekuningan tuang masuk dalam periuk gulai tadi.
7.Tutup periuk bila buka nanti baru semerbak aromanya.
8.Dah siap, boleh dihidang.

TIP MASAK DARI JUNE :
* Kalau gulai pisang muda, lepas rebus rempah tu masukkan pisang dan rebus bagi empuk, baru masukkan santan. Boleh guna dengan ikan bilis atau ikan masin juga.

* Gulai nangka kalau, celur nangka dulu buang air. Selepas itu bolehlah dimasukkan dalam kuah. Boleh guna dengan ikan bilis atau ikan masin.

Kredit Foto & Resipi : FB June Ahmad

 

Ingin memasak dengan peralatan memasak terbaru atau nak beli pressure cooker, jom layari

DI SINI. Banyak pilihan dan tawaran menarik untuk anda.

 

ANDA MUNGKIN JUGA SUKA RESIPI INI :

DAN JUGA RESIPI INI :

Gulai Kawah Kari Kambing, Memang Padu Buat Berbuka

JUGA RESIPI-RESIPI INI :

Aneka Hidangan Sambal Kering Cili Padi Ikan..Fuhh Terrbaik Confirm Bertambah Nasi Lah!

Terung Sambal Istimewa Sedap Dengan Ikan Kering & Petai