Malaysia #QuranHour tahun ke-7, diteruskan lagi dengan tema ‘Formula Menuju Malaysia Berbudi dan Penyayang’ yang berlangsung pada 30 Ogos.
Berlangsung selama sejam dari studio TV Al-Hijrah sebagai penyiar rasmi, Malaysia #QuranHour berjaya mengumpulkan 3,548 lokasi berdaftar di dalam negara dan 18 lokasi di luar negara.
Setiap tahun, Yayasan Warisan Ummah Ikhlas (WUIF) sebagai penganjur utama akan memilih satu surah utama bagi misi #QuranHour.
Pada tahun ini, Surah Al-Mulk yang bermakna Kerajaan menjadi surah utama yang diangkat bagi membawa misi Malaysia Berbudi dan Penyayang.
Al-Quran Mukjizat Luar Biasa
Ads
Pengasas WUIF, Datuk Hussamuddin Yaacub berkata, sasaran Malaysia #QuranHour adalah untuk rakyat Malaysia beragama Islam, di dalam dan luar negara kerana mereka adalah majoriti di dalam negara ini.
“Lebih 20 juta orang beragama Islam daripada 32.7 juta rakyat Malaysia. Kita perlu bangkit menjadi model untuk merawat rakyat kerana bersama dengan kita ada mukjizat luar biasa iaitu Al-Quran.
“Malaysia #QuranHour adalah seruan untuk berinteraksi dengan al-Quran selama satu jam sebagai permulaan sehingga lahir karakter Muslim sejati dengan panduan al-Quran,” katanya.
Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif WUIF, Marhaini Yusoff berkata, program berinteraksi dengan al-Quran kali ini, kita terus meneroka formula daripada Surah Al- Mulk melalui tadabbur al-Quran dengan al-Quran, iaitu memahami panduan lanjut daripada tujuh Surah Al-Musabbihat sebagai formula kejayaan untuk negara ini.
Surah Al-Musabbihat adalah surah yang dimulakan dengan tasbih, iaitu puji syukur kepada ALLAH. Surah terakhir dalam tujuh surah ini, Surah Al-A’la membawa makna Yang Paling Tinggi. Pada ayat 14 dan 15 dalam surah yang sama, ia membawa Solusi daripada Ilahi agar kita zikir dan solat.
“Pelaksanaan #QuranHour bagi dua tahun terakhir ini berlaku dalam musim pandemik Covid-19. Pada tahun ini, kes kematian yang tinggi berbanding tahun lepas, membuat kesedaran untuk hidup berQuran lebih bermakna lagi.
“Berita kematian saban hari semakin dekat dengan kita, ia membuatkan kita berasa amat dekat dengan perintah ingat mati daripada Surah Al-Mulk. Ia mendorong kita agar berusaha untuk melakukan kebaikan berterusan (Ahsanul Amala) dan menjadi motivasi untuk mencipta kejayaan.
“Namun sejak dua tahun ini, fokusnya adalah setiap rumah dan organisasi dapat mengikuti melalui tayangan di TV Al-Hijrah, Astro Oasis, Bernama TV, RTM serta digital di FB Sinar, Bernama Radio, Radio IKIM, WorldQuranHour dan Denaihati Network serta ramai juga yang melakukan secara atas talian Google Meet, YouTube, Zoom dan Facebook,” katanya.
Ads
Penaung bagi Malaysia #QuranHour 1443H/2021 adalah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dengan kerjasama rakan sinergi, iaitu Islamic Tourim Centre (ITC), Majlis Pengarah-Pengarah Perpustakaan Awam SeMalaysia (MAPAM), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Malaysia Tourism Council, Rumah Ngaji dan Sahabah Al-Quran.
Program Malaysia #QuranHour yang bersiaran selama sejam ini menampilkan pentadabbur, Ketua Pegawai Penyelidik WUIF, Fazrul Ismail dan tetamu jemputan Pensyarah Kanan, Kolej Universiti Islam Antarabangsa, Prof Dr Farid Ravi Abdullah untuk memberi pengisian ilmu.
Manakala bacaan Surah Al-Mulk dan 2 Surah Musabbihat dibimbing oleh Qari My #QuranTime, ustaz Ahmad Tarmizi Abdul Rahman dan Ustaz Ahmad Tirmizi Ali.
Orang ramai juga berpeluang turut serta secara langsung Malaysia #QuranHour secara atas talian di platform Zoom. Mereka juga boleh saksikan juga di semua platform digital rakan media sinergi.
Ads
Sebanyak 3,548 lokasi berdaftar di dalam negara. Ini termasuk organisasi, Sahabah Al-Quran, Rumah Ngaji, sekolah dan individu.
Antara agensi yang mendaftar ialah Majlis Pengarah-Pengarah Perpustakaan Awam Malaysia (MAPAM) di semua perpustakaan negeri dan daerah di seluruh negara, Pusat Pelancongan Islam (ITC), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Jabatan Penjara Malaysia (25 penjara), Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Pendidikan Daerah dan sekolah seluruh negara, Bahagian Kanak-kanak di Jabatan Kebajikan Malaysia (JKM) termasuk 37 Institusi Kanak-kanak JKM dan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga & Masyarakat, LPPKN dan Institut Sosial Malaysia.
Manakala sebanyak 18 lokasi berdaftar di luar negara dengan Kerjasama Kementerian Luar Negara, Kedutaan Malaysia dan Suruhanjaya Tinggi Malaysia di luar Negara.
Negara yang turut serta termasuk Australia, Republik Czech, Brunei, Mesir, Jepun, Singapura, Ireland, Netherlands, Arab Saudi, Korea, Thailand, Oman, Indonesia, China, dan Taiwan.
Tak tahu nak masak apa? Lubuk resipi RASA kini di SEENI, tak perlu susah lagi. Download seeNI sekarang!
Tidak dinafikan ramai yang terkesan khasnya peniaga dengan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bagi mengekang penularan wabak C0vid-19 ketika ini, namun selagi kita berusaha kita akan beroleh rezeki.
Dalam kita mengharungi tempoh PKP ini rezeki yang kita ada lebih jangan dilupa pada mereka yang hidupnya daif lagi memerlukan. Bantulah mereka selagi terdaya. Tidak akan putus rezeki selagi kita suka bersedekah.
Buat pelakon Zul Yahya tidak ketinggalan merasakan tanggungjawab berkongsi rezeki dengan mereka yang memerlukan. Dia menyediakan lauk percuma yang dimasak di restorannya bagi membantu meringankan sesiapa yang berkehendak.
Menerusi Instagram, Zul Yahya memaklumkan dia menyediakan lauk percuma setiap hari kepada orang ramai di hadapan restorannya itu.
Hanya lalu dan ambil sahaja!
Setiap hari ada satu lauk percuma untuk orang ramai
Selain memberi lauk percuma , Zul juga menghulurkan beberapa barang keperluan memasak harian untuk insan yang memerlukan.
Semoga usaha dan rasa tanggungjawab Zul Yahya ini dapat membantu golongan yang memerlukan ini diberikan ganjaran yang setimpal oleh Allah. Aamin.
Semua sedia maklum Secret Recipe terkenal dengan Kek pelbagai perisa yang disukai ramai. Menu makanan lain selain Kek juga menjadi pilihan rakyat Malaysia. Jadi, apa kaitan Secret Recipe berkolaborasi bersama Universal Music Malaysia kali ini?
Buat julung kalinya gabungan makanan dan muzik disatukan dalam satu bumbung kerana mereka percaya makanan yang sedap boleh dikaitkan dengan muzik secara tidak langsung mempengaruhi “mood” kita untuk memilih sesuatu makanan ketika lapar.
Kolaborasi antara Secret Recipe & Universal Music Malaysia bakal memberikan impak yang besar kepada industri untuk mengenengahkan artis baru yang sedang meningkat naik seperti Athalia, Bella Astillah, Yonnyboi & Meer Nash. Platform yang tersedia antara Secret Recipe & Universal Music Malaysia bakal mengorak lebih banyak kempen yang menarik pada masa akan datang.
Baru-baru ini kolaborasi antara Chef Anis Nabilah & Secret Recipe dalam menghasilkan menu Nasi Kerabu telah mempeberikan impak yang sangat positif sehinggakan menu itu terpaksa diteruskan jual sehingga bulan Julai 2023 dek kerana sambutan yang hangat dari peminat setia Secret Recipe.
Semoga kolaborasi baharu ini berjalan dengan lancar dan berjaya seperti yang dirancangkan untuk masa akan datang.
Jenapa teh premium CHAGEE Malaysia baru-baru ini telah menerima sijil Halal daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) untuk lima cawangannya, dengan 30 lagi cawangan dijangka mendapat sijil tersebut menjelang 2023. Berita baik buat penggemar jenama teh yang digemari ramai ini.
Bercadang membuka cawangan ke-300 menjelang 2025, CHAGEE Malaysia dalam usaha berterusannya dalam beberapa fasa untuk memastikan semua cawangan yang ada di negara ini mendapat sijil Halal.
Menurut Ng Jia Jun, Timbalan Pengurus Besar CHAGEE Malaysia, “Dengan sijil Halal ini, penggemar teh boleh menikmati minuman CHAGEE kegemaran mereka dengan penuh yakin dan tapa waswas, terutamanya masyarakat Islam yang merupakan populasi terbesar di Malaysia. Sama ada anda menikmati adunan teh susu segar klasik atau mencuba teh buah-buahan hasil ciptaan inovatif kami, anda diberi jaminan bahawa setiap cawan teh CHAGEE memenuhi piawaian Halal yang tertinggi dan juga piawaian operasi dan keselamatan makanan.
Di majlis media tersebut, Mohd Shahril Bin Abd Samat, Penolong Pengarah Kanan, dari Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) menyampaikan sijil Halal kepada CHAGEE Malaysia, yang diwakili eleh Ng, sekali gus membuktikan komitmen CHAGEE untuk memenuhi piawaian Halal dan memastikan rangkaian tehnya mematuhi keperluan syariah pelanggan Islam.
Dengan peningkatan keyakinan pelanggan menerusi sijil Halal JAKIM, disamping prospek pasaran cerah dan trend minum teh yang semakin berkembang, CHAGEE berhasrat meluaskan rangkaian cawangan daripada 70 yang sedia ada kepada sejumlah 300 cawangan di seluruh Malaysia menjelang akhir 2025, sebagai sebahagian daripada visi jangka panjang untuk mengukuhkan dan mengembangkan budaya minum teh di negara ini. Setakat ini, CHAGEE telah menjual lebih daripada 10,000,000 cawan teh di Malaysia dan akan meneruskan trend in menerusi rancangan peluasannya untuk mencapai lebih ramai pelanggan.
Pengalaman Tersendiri Bersama CHAGEE
Dalam sesi “Perbualan dengan CHAGEE”, Ng telah “mengeteh” bersama dua penggemar teh yang sudah lama meminati CHAGEE, Sara Muzam dan Shu Faye. Mereka bertukar-tukar pandangan mengenai trend teh, fakta menarik seta pilihan dan pengalaman peribadi menikmati teh bersama CHAGEE Malaysia.
Sara Muzam berkata, “Budaya minum teh di Malaysia ternyata semakin berkembang kerana ramai orang lebih sedar tentang manfaat kesihatannya, serta boleh dinikmati dengan pelbagai ramuan dan perisa untuk mencetus pengalaman menarik. Sava memang gemar minum teh CHAGEE – yang menjadi penyuntik tenaga setiap hari dan cita rasanya sungguh lazat dan menyegarkan! Perisa kegemaran saya ialah Teh Susu Oolong Pic Putih. Cubalah!”
CHAGEE sememangnya merupakan pelopor trend, sebagai salah satu rangkaian kedai bertumpukan teh serantau yang paling awal untuk mencetus kebangkitan minuman teh generasi baharu sejak 2017. Jejak CHAGEE telah diperluas ke seluruh ceruk rantau, dengan tapak yang kukuh di Asia Pasifik, termasuk Malaysia, Thailand, Singapura dan negara-negara lain. Dengan lebih daripada 2,400 cawangan di serata dunia, CHAGEE terus menyatukan hati peminat teh di seluruh dunia, dengan berkongsi minat mendalamnya untuk nikmat teh yang berkelainan.
“Kami bertekad bukan sahaja untuk menawarkan perisa teh yang unik tetapi juga memberikan ketenangan fikiran kepada semua pengemar teh yang memilih untuk menjadikan CHAGEE sebahagian daripada gaya hidup harian mereka. Pensijilan Halal memberi kami dorongan padu, bukan sahaja untuk meluaskan rangkaian kami di Malaysia tetapi juga terus mempelopori inovasi minuman kami untuk memenuhi keperluan pelbagai masyarakat di sini,” rumus Ng.
Memanfaatkan tawaran unik jenama yang mengadunkan perisa teh terbaik dengan pengalaman premium, CHAGEE berusaha untuk terus mempelopori inovasi dalam menu minuman dan juga aktiviti keterlibatan pengunjung kedai untuk menggalakkan gaya hidup lebih sihat. Sejajar dengan matiamat ini, CHAGEE komited dengan pembukaan cawangan yang menianikan pengalaman hebat untuk membolehkan penggemar teh terus menikmati tawaran unik CHAGEE.
Peluang Menangi Hadiah Hebat Dengan CHAGEE
Untuk meraikan penerimaan siil Halal seta pelanggan terhadap mercu jaya penting in, CHAGEE membawakan kembali kempen paling popularnya, iaitu promosi “Big Big News, Big Big Tear & Win!” pada 7 Oktober 2023, dengan pilihan hadiah yang terbesar sehingga kini. Hadiah-hadiah menarik termasuk Beg Dior Saddle Pouch, Pemegang Kad Gucci, Gincu YSL, Losyen L’Occitane, Beg Beli Belah dUCK, Teh Susu CHAGEE dan banyak lagi. Pelanggan hanya perlu membeli Teh Susu Oolong Pic Putih, Th Susu Hijau Jasmin atau Teh Susu Da Hong Pao saiz besar (700 ml) dan minuman mereka akan dinaik taraf secara automatik kepada saiz Big Big Cup.
Selain sedap dibuat sambal, goreng kunyit atau dimasuk dalam tomyam sotong juga enak dibuat masak lemak. Jika nak lebih sedap dan istimewa boleh cuba buat sotong masak lemak Padang.