Ikan Siakap Stim Limau memang sangat sedap. Kombinasi rasa pedas, masam dan masinnya memang sekata & sempurna. Biasanya hidangan ni dimasak dengan cara kukus atau stim. Namun bagi yang tak ada periuk kukusan, anda boleh masak dengan menggunakan kuali je. Lebih mudah, sama sedap malah jus rebusan ikannya juga banyak. Sesuai sangat bagi anda yang gemarkan lauk pauk yang banyak kuah. Jom cuba resipi perkongsian saudari Zafirah Zawawi ni. Mudah sangat dan sebijik sama macam yang kita makan di restoran Thailand. Ratah macam tu je pun dah sedap.

 

RESIPI IKAN SIAKAP STIM LIMAU MASAK GUNA KUALI

BAHAN-BAHAN:

  • 1 ekor ikan siakap – beli online DISINI
  • 3-4 ulas bawang putih – cincang / dadu – beli online DISINI
  • 1 inci halia – hiris – beli online DISINI
  • 1 batang serai – hiris – beli online DISINI
  • 2 batang serai – ketuk
  • 1 kiub pati ayam – beli online DISINI
  • Cili padi merah dan hijau – hiris – beli online DISINI
  • 1-2 biji limau nipis – beli online DISINI
  • Daun ketumbar – hiris 
  • Akar ketumbar – dibersihkan
  • Garam secukup rasa – beli online DISINI
  • Sos ikan secukupnya – beli online DISINI

CARA MEMASAK:

1. Bersihkan ikan dan basuh menggunakan limau nipis atau lemon bagi membuang bau hanyir.

2. Masukkan serai yang diketuk ke dalam perut ikan. Kemudian lumurkan kiub pati ayam hingga rata.

IKLAN

3. Masukkan ikan, air secukupnya, akar dan hirisan daun ketumbar ke dalam kuali. Rebus sekitar 10 minit.

4. Kemudian masukkan kesemua bahan-bahan lain. Kacau sebati. Untuk rasa yang tidak terlalu pedas, masukkan cili padi di akhir sekali.

5. Perasakan dengan sos ikan atau garam dengan secukupnya.

6. Angkat dan sedia untuk dinikmati.

 

Kredit resipi & foto: Zafirah Zawawi

 

Nak beli PERIUK KUKUS yang murah & berkualiti? Boleh pilih DISINI.

 

Dapatkan lebih banyak resipi yang mudah, sedap & cepat masak di laman web RASA:

Cara Masak Ayam Bakar Ala Kenny Roger & Nasi Planta

Resipi Mi Kari Sedap Penuh Lauk. Kuah Tak Muak, Memang Puas Hati.

Cara Masak Kuah Ikan 3 Rasa Yang Sedap Tanpa Guna Sos Segera

Resipi Murtabak Daging Kulit Popia Paling Sedap & Mudah

Resipi Kuih Bom Sedap, Lembut & Gebu Hanya Guna 4 Bahan.

 

Tonton lebih banyak video masakan mudah & sedap di Youtube @Majalah Rasa Official