Cili padi dan cili kering (kisar)  adalah bahan masak yang wajib ada di dapur. Kalau beli dalam kuantiti yang banyak , cili akan mudah rosak, berkulat dan busuk walaupun sudah di letak dalam peti sejuk. Rugi lah pulak, Namun ada petua yang boleh kamu cuba,  ada pelbagai cara untuk cili kekal segar sehingga satu tahun.

Wow! Memang berbaloi sangat menjimatkan duit dari membazir dari kerap membeli cili. Boleh cuba cara ini:

 

Sebenarnya ada pelbagai cara untuk menyimpan cili api untuk tahan lama. Anda boleh ikuti petua viral yang dikongsi oleh saudari Norizah Karim ini:

Petua biasa-biasa je… ini petua mak saya… semalam saya tengok dalam peti beku dia banyak cili api yang di frozenkn… cili api ni sebulan dah mak saya simpan.. setahun pun tahan buat mcm ni.”

  1. Buang tangkai cili api dan basuh bersih.
  2. Tos (gunakan tisu dapur untuk menyerap lebihan air)
  3. Kemudian simpan dalam bekas bertutup.
  4. Simpan dalam peti sejuk beku (frozen).
  5. Bila hendak guna ambil mengikut keperluan anda masa itu. (Baki selebihnya biarkan terus frozen)
  6. Biarkn sekejap dekat luar seminit dua sudah tidak perlu di basuh

Info: Ia sangat praktikal bagi yang suka simpan cili dalam kuantiti banyak.

Kami ingin kongsikan dengan anda petua untuk simpan cili padi supaya tahan lama selama sebulan.

Cara-caranya:

  • Buang tangkai dari badan cili.
  • Masukkan dalam satu bekas dan alas dengan tisu.
  • Letak seulas bawang putih yang dah siap di kupas.

**Boleh tahan sampai sebulan ke atas dan tak busuk pun

 

IKLAN

 

Cili boh atau cili kisar adalah bahan masak yang wajib ada di dapur. Terdapat pelbagai jenama cili kisar yang ada di pasaran namun ada yang lebih suka hasilkan sendiri. Katanya lebih sedap. Memang tak dinafikan, cili kisar yang diadun sendiri ni memang punya rasa yang lebih power.

Namun, salah satu masalah yang dihadapi ialah ia cepat berkulat walaupun disimpan dalam peti sejuk. Kadang-kadang ada yang tak sampai seminggu dan naik kulat putih dan berbau masam.

Menerusi perkongsian Puan Mim Nazihah, beliau kongsikan cara hasilkan cili kisar yang tahan lebih lama. Sangat berbaloi untuk dicuba.

PETUA CILI KISAR TAHAN LAMA

Kak mim nak share cara buat cili kisar yang tahan berbulan tak berkulat. Mesti ramai yang dah tau kan tapi tak apa. Nak share jugaklah. Mungkin ada sorang dua yang masih tak tau.

Selalukan kalau kita kisar cili kering, simpan dalam peti ais, tak sampai seminggu ia dah masam dan naik kulat putih. Guna cara ni InsyaAllah tahan lama. Sebulan dua tak berkulat”.

BAHAN-BAHAN:

  • Cili kering
  • Bawang putih
  • Air tapis

CARA-CARA:

1. Potong cili kering dan kupas bawang putih. Cuci bersih.

2. Rebus cili kering bersama bawang putih sampai lembut cili tu.Kemudian toskan.(tak perlu basuh lagi ye, cuma tos saja, sebab tadi kita dah cuci bersih, kalau basuh balik guna air paip nanti cili kisar tak tahan lama).

3. Biarkan sekejap agak cili dah sejuk sikit, kemudian kisar dengan menggunakan air tapis.Jangan guna air paip ye..Malah bawang putih pun bertindak sebagai anti kulat.

4. Letak cili kisar dalam bekas dan simpan dalam peti sejuk. Hasilnya cili akan tahan lama dan tak berkulat. Selamat mencuba…

Kredit petua & foto: Mim Nazihah

 

INGIN MENCARI MESIN PENGISAR DAN MEMPROSES MAKANAN TERKINI. JOM LAYARI DI SINI,BELI ONLINE AJE LEBIH MUDAH.

 

ANDA MUNGKIN SUKA RESIPI INI:

6 Resipi Pes Ni Pastinya Akan Mudahkan Kerja-Kerja Memasak Anda. Berbaloi Cuba!

Resipi Sambal Ketuk Ikan Bilis Bersama Cili Padi & Belimbing Buluh, Lauk Simple Tapi Sedap

Sambal Bilis Petai Campur Tempoyak, Memang Sedap Mantap!

Sambal Belacan Belimbing Buluh, Sedap Hingga Menjilat Jari

DAN JUGA VIDEO MASAKAN INI :