Satu lagi resipi yang menjadi kesukaan ramai ialah serabai. Tambah sedap bila dicicah dengan kuah gula, gerenti tak cukup satu. Hari ini kita buat tambah nangka di dalamnya. Buatlah lebih, boleh sedekah dengan jiran berdekatan.

Serabai Nangka
Bahan-bahan:
200 ml santan,saya guna 1 kotak santan kara yg kecik
300 ml air
2 helai daun pandan
½ sudu kecil garam
250gm tepung beras-BELI ONLINE DI SINI
250gm tepung gandum
13gm tepung ubi-BELI ONLINE DI SINI
125gm gula
½ sudu kecil yis-BELI ONLINE DI SINI
75 ml air kelapa
Nangka secukupnya

Cara memasak:
1.Masak santan,air,daun pandan,garam,didihkan sekejap. Matikan api dan biar kan suam.
2.Bila dah suam,masukkan bahan-bahan yang lain kecuali air kelapa.
3.Tutup adunan dengan plastik wrap dan biarkan dalam 30 minit.
4.Lepas 30 minit,masukkan air kelapa tadi,kacau sebatikan.
5.Panaskan kuali kecil,sapu minyak nipis-nipis,pastikan kuali tak melekat.
Tuang satu senduk adunan,pusing kuali macam kita buat kuih dadar untuk dapat kan yang garing kat tepi-tepi tu,masukkan lagi 1/2 senduk adunan tadi dekat tengah-tengah,biarkan sampai masak,letak nangka atasnya.
6.Nak tahu dah masak,akan nampak lubang-lubang kecil tu.Ambil lidi sate, cungkil dan keluarkan kuih.

IKLAN

Kredit: Seri Ramlan

Bengkang Pandan Lembut Berlemak, Sukat Guna Cawan Je.

IKLAN

Guna 3 Bahan Je Buat Kuih Sagu Yang Sedap & Gerenti Jadi.

IKLAN

2 Kuih Tradisional Yang Sedap & Mudah Membuatnya, Tak Rugi Cuba.