Biasa kita makan kaswi yang warna perang tu dengan kaawi hijau perasa pandan. Haa yang ni lebih istimewa rasa keladilah pulak.

Jom kita semak talam kaswi keladi yang dikongsikan oleh Ieeda Jahaya dalam FB Rasa Share Resipi. Tengok bahan-bahan pun simple aje. Jangan lupa panaskan dulu periuk pengukus tuou h b

TALAM KASWI KELADI



.

IKLAN

BAHAN-BAHAN

  • 2 cawan tepung gandum
  • 1cawan tepung ubi
  • 1cawan gula castor | kalau nak manis lagi tambah lagi setengah cawan
  • 500ml santan pekat 200ml | campurkan dengan air jadikan 5 cawan
  • 1 sudu kecil esen keladi
  • Beberap titik pewarna keladi
  • 1sudu kecil air kapur

Sedikit kelapa parut putih
* Gaulkan sedikit garam dan kukus sekejap

CARA MEMASAK :
1 Campur semua bahan-bahan.
2. Kacau hingga tak berketul
3. Kalau nak warna macam dalam foto tu, boleh masukkan sedikit Red velvet emulco
4. Tapis dan panaskan periuk pengukus.
5. Sapu minyak pada loyang. lapik plastik
6. Kukus 45minit
7. Selepas 45 minit nak masak. Buka tudung kukusan dan biarkan air kering atas permukaan kuih.
8. Taburkan kelapa parut atas kawsi, atau golek rata dalam kelapa parut.
9. Sejuk kan dahulu kaswi baru dipotong.


.


U.

Sumber :FB Ieeda Jahaya
FB : Rasa Share Resipi