Salah satu jenis ikan yang sedap direbus adalah ikan kembung. Kemudian dimakan pula dengan air asam. Memang lain macam rasanya. Resipi ini sesuai untuk yang sedang berdiet. Sebabnya tiada minyak masak digunakan. Senang kata, ikan rebus adalah hidangan sihat.

Ikan rebus adalah lauk simple. Tapi sangatlah sedap. Rasanya pedas, cukup masin dan cukup menyelerakan. Nak masak lauk macam ni pun tak ambil masa lama.

 

IKAN KEMBUNG REBUS AIR ASAM

BAHAN-BAHAN

IKLAN
  • 4 ekor ikan kembung 
  • Garam
  • Asam keping
  • Seinci belacan bakar
  • Air asam jawa
  • 2 biji bawang besar (dipotong dadu)
  • 1 biji tomato (dipotong dadu)
  • 1/2 biji cili besar (nak letak sebiji pun boleh)
  • 4 biji cili api (kalau suka pedas, lebihkan)
  • 1 biji limau kasturi

CARA MEMASAK
1. Lumurkan ikan dengan sedikit garam.
2. Rebus ikan dengan asam keping
3. Angkat ikan dan ketepikan.

4. Ambil air rebusan ikan dan masukan belacan dan asam jawa. Picitkan dan buang hampas asam jawa.
5. Masukan hirisan bawang, tomato dan cili besar dan cili padi.
6. Perah air limau.
7. Masukan gula. Gaul hingga rata
8. Tuang bancuhan air asam yang dibuat tadi ke atas ikan.

Macam inilah rupanya air asam tu.

Lepas dimasukkan bawang dan cili, jadi macam ni. Siaplah air asam kita. Senang, kan?

 

Selamat mencuba!

Korang nak beli BLENDER baru tak? Jom klik sini untuk tengok BLENDER BARU. Nanti boleh kisar bawang nak masak daging masak hitam dengan blender. Yeeha!

Nak dapatkan peralatan memasak yang baru? Semuanya menarik, jom klik link ni untuk cuci mata. Mana tahu ada yang berkenan kan? Klik sini (saya nak beli periuk baru la)

NAK RESIPI LAIN? Klik sini:
https://rasa.my/resipi-oreo-cheesecake-yang-mantap/
https://rasa.my/ayam-panggang-pasu-frd-menu-luar-biasa-tapi-sedap/
https://rasa.my/resipi-kek-pastri-buah-yang-sedap-menggoda/

Jom tengok video ni