Kalau mak mentua ada di rumah, cuba masakkan lauk pajeri nanas ni. Rasanya sangat sedap dan membuka selera. Masa masak tu pun baunya dah semerbak. Mesti mak mentua tak sabar nak makan.

Melalui facebook group Rasa Share Resipi, Shikin Shahrir berkongsi resipi ini. Jom cuba!

PAJERI NANAS DAN UDANG

BAHAN A
Minyak masak untuk menumis (BELI DI SINI)
3 labu bawang besar (dimayang halus)
4 ulas bawang putih (dimayang halus)
Dua inci halia (dimayang halus)
1 sudu besar udang kering (jika suka)
Kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga

IKLAN

 

BAHAN B
3 sudu besar rempah kari ikan (jadikan pes)
4 sudu besar rempah kari daging (jadikan pes)

 

BAHAN C
1 kotak santan
1 biji nanas (potong bulat dan perap dengan sedikit gula)
2 sudu besar kerisik
Air secukupnya
Garam secukup rasa
Udang hidup (bersihkan dan toskan)
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUAT
1. Panaskan minyak masak dalam kuali. Tumis BAHAN A sehingga wangi.
2. Masukkan BAHAN B.
3. Tambahkan 5 sudu besar santan dan tumis bersama sama bahan di atas sehingga pecah minyak.
4. Masukkan nanas dan kerisik. Kemudian tambah air secukupnya. Apabila mereneh dan nanas agak lembut tambahkan baki santan tadi.
5. Masak sehingga minyak berlinang sekeliling kuali dan masukkan udang. Kemudian perasakan dengan gula dan garam.

Selamat mencuba!

Kredit Resipi: Shikin Shahrir

Korang nak beli BLENDER baru tak? Jom klik sini untuk tengok BLENDER BARU.

Nak dapatkan peralatan memasak yang baru? Semuanya menarik, jom klik link ni untuk cuci mata. Mana tahu ada yang berkenan kan? Klik sini (saya nak beli periuk baru la)

NAK RESIPI LAIN? Klik sini:
https://rasa.my/resipi-oreo-cheesecake-yang-mantap/
https://rasa.my/lelaki-ini-olah-roti-jadi-biskut-kering-bergula-kreatif-sungguh/
https://rasa.my/perghhh-mantap-sungguh-gulai-ikan-tenggiri-paling-power-ni/

Jom tengok video ni
https://www.youtube.com/watch?v=8z9E4CUDm5Q&list=PLeFxvDQwYge2Z4S3GiUhGD-X4hTKVMcL_&index=7